lördag 4 augusti 2007

Mera Mangold

Har ni sett - inte kunde jag väl motstå denna färgglada lilla bunt med kravmärkt mangold. Härom dagen då jag var och handlade på Ekostore var det som att denna lite klena och lätt hängiga bunt bad om att få komma därifrån och det fort :) Jag var ju då naturligtvis inte sen att komma till undsättning. Så här kommer ännu en variant på hur du kan tillaga färsk mangold. Mängden mangold och tofu är bara att anpassa efter antalet personer som ska äta. Jag brukar räkna 50-100 g tofu/person och grönsaker gärna 200-250g/portion. Kanske har jag oftast mer mängd grönsaker beräknat per portion än vad som är rekommenderat då största delen av mitt matintag består av just grönsaker och frukt.



Mangold med tofukuber


2 schalottenlökar
1 bunt mangold
olivolja
saltsvartpeppar
dragon
körvel
tofu, naturell


Hacka schalottenlöken fint eller skär i tunna, tunna strimlor. Skölj och skär mangolden i fina strimlor. Jag brukar bunta i hop bladen och liksom rulla ihop till en tjock rundel som jag sedan skär i ca 1/2 centimeter (eller mindre) tunna strimlor. Börja fräs löken i olivoljan på inte allt för hög värme. Den ska bli mjuk men helst inte ta så mycket färg. Tillsätt mangolden och låt fräsa ett tag. Det är bättre att det får ta lite längre tid på låg värme än för hög då det lätt kan bränna vid eller fastna i stekpannan. Tärna under tiden tofu. Tillsätt dragon och gärna lite körvel. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Det är nu du tillsätter den tärnade tofun och låter den få bli varm och ta lite smak innan servering. Ät denna mangold- och tofurätt med lite kokt fullkornspasta eller ett par skivor gott rågsurdegsbröd bakat efter till exempel detta recept.


Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails