onsdag 8 augusti 2007

Kantareller


Inte trodde jag man plockade svamp mitt i sommaren. Eller mitt i är väl synd och säga förstås nu när vi redan är inne i augusti månad. Men efter att spenderat en hel del timmar i skogen i helgen är min uppfattning en annan. Vistelsen var alltså inte helt åt skogen så att säga ;) Svamp fanns det gott om men det var en de gulblänkande dyrgriparna vi var ute efter, min granne och jag. Efter en trög start stacka de till slut fram under löven och mossan. På det hela blev det 6-7 liter gulblänkande kantareller.


Nu är jag inte värsta svampfantasten och äter inte så mycket svamp. Måste nog säga att det främst är för konsistensens skull snarare än smaken. Bara jag slipper tugga på de sega gummiliknande svamparna så är jag nöjd. Smaken är ju annars hur god som helst. Väl hemma igen från vår skogsvisit lämnade jag min "skörd" till grannen som döm om hans förvåning undrade varför jag plockat svamp om jag ändå inte äter den. Tja, det kan man ju undra såhär myggbiten från topp till tå och full av rivmärken på armar och ben. Men det är ju lite äventyr att liksom "jaga" svamp och dessutom fick jag med mig dryga halvlitern blåbär hem av bara farten :) Fick med mig ngr kantareller bara som smakprov. Får se vad det ska bli av dom...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails