fredag 13 juni 2008

Ny förpackning


Min sojayoghurt har fått en ny förpackning. Eller ska jag kanske säga två nya förpackningar. Från att tidigare varit förpackad i en plastburk finns yoghurten numera i en plastburk som är klädd i papper. Alltså två förpackningar istället för en. Enligt företagets egna ord är det tjugo procent mindre syntetiskt material - men inte står det något om mer papper som ska återvinnas...


"Som en del av vår filosofi om en hållbar utveckling använder vi så mycket återvinningsbara material som möjligt. Det är därför vi har bestämt oss för att andra förpackningen till ett helt återvinningsbart material. Den nya förpackningen är gjord av lätt plast med ett omtag. Genom att kombinera dessa 2 material innehåller denna bägare 20 % mindre syntetiska material än en bägare som är helt gjord av syntetiska material. En enkel avdragsbar linje i omtaget gör det enkelt att separera de båda materialen."

Alltså, jag har sköljt ur, diskat, burit otaliga kassar till återvinningsstationer både nära och långt ifrån där jag bor. Behöver jag säga att jag inte har någon bil. Men varför? Är det verkligen värt det? Är det någon som har frågat sig hur mycket vatten (och energi) vi slösar för att rengöra alla burkar och förpackningar? Så hur mycket energi och miljö sparar vi i slutändan på att återvinna?

För många år sedan såg jag ett tv-reportage om enorma lager för kartong och wellpapp som bara växte och växte för det var (är?) förbjudet att bränna papper - det ska ju återvinnas. Wellpapp består för övrigt av redan återvunnet papper och kartong och 85 % av wellpapp kan återvinnas igen och igen och ja, tydligen hela 7 gånger om. Men tillslut är det nog. Pappersfibrerna blir mindre och mindre och kan därför inte längre användas för återvinning. Jag hittar inga uppgifter om detta "problem" idag så jag hoppas det är ok att bränna då återvinningen är utesluten.
Här i Göteborg kommer i a f 28 % av fjärrvärmen och 5 % av elen från sopförbränning. Det är dock främst avfallet som till slut hamnar i sk deponier som förbränns. Det avfall som inte kan återvinnas.

Så, om man nu kan använda sopförbränningen till värme och el - borde vi inte bränna mer sopor då?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails