tisdag 24 juni 2008

Spenat, melon och tofu med fullkornsris

Ganska nyligen fick jag en kommentar av ägaren till bloggen Vegologi. Hade inte hittat till den tidigare och gjorde naturligtvis en rundtur där. Gladeligen upptäckte jag där någon som äter liksom jag - pasta med någon typ av grönsaksblanding ;-) Alltså, ibland får jag ju till det i köket, men för det mesta ser maten ut sådär. Mycket grönsakshackande och så får olika kryddor och andra smaksättare bestämma karaktären på maten.
Inspirerad av denna rätt med spenat och melon drog jag genast ut en påse hackad spenat ur frysen. Att det dessutom råkade vara midsommartider var ju bara bra. Det blev som två flugor i en smäll av den tinade hackade spenaten. Mitt bidrag till midsommarlunchen var i år den kalla gröna såsen. Och nej, det är ingen vegansås. Jag har tidigare bytt ut ingredienserna till veganvarianter men ack - den var allt annat än god. Som jag skrev i inlägget med receptet till den gröna såsen är jag inte så överförtjust i majonäs - kanske är det så att jag med åren vant mig av med den feta stabbiga gojan. Hur som helst är den kalla gröna såsen god till nykokt färskpotatis och på den tiden det begav sig - en bit grillad lax. Nu räcker det med potatis och en liten klick. Sen är jag nöjd. Nu dröjer det ett år till nästa gång :)


Men nu, tillbaka till middagsmaten jag lagade härom dagen. En bit melon hade jag kvar i kylen men tyvärr var pastan slut så det blev till att koka fullkorsris istället. Kryddningen hade jag tänkt mig lite åt det indiskispirerade hållet men glömde tokigt nog av bockhornsklövern på slutet. Dock hade jag lagt beslag på den mycket eftertraktade momen tofu (momen betyder bomull på japanska och ska ej förväxlas med den annars vanliga silkestofun. Innehåller dessutom mer protein och kalcium än silkestofu) från Deli Bean, som ofta är slut i de butiker jag brukar gå till för just den tofun. Så visst hade jag tur då som sprang på denna nu större (300g) ask i självaset Ekostore! Ja, de har inte tidigare salufört den p g a att sojabönorna, visserligen ekologiska, men som kommer långt ifrån Sverige. Jag brukar äta mellan 50-100 g per person och portion lite beroende på om det är lunch eller middag samt vilka övriga ingredienser som ingår. En lite matigare variant på den enkla rätt blev det alltså med tofun i och det så för mig välbehövliga proteintillskottet.


Spenat, melon och tofu med fullkornsris
2 port

1 dl fullkornsris KRAV (Fair Trade)
200 g hackad spenat, fryst KRAV
1/2 gul lök, hackad
rapsolja KRAV
någon tsk spiskummin, hel
någon tsk koriander, hel
1/2 tsk
ajwain, hel
1/4 - 1/3 melon (galia eller annan gul/grön variant)
100-150 g tofu
flingsalt
svartpeppar, nymalen


Medan den hackade spenaten tinar passar du på att koka riset. Rosta kryddorna i en torr stekpanna, mortla och ställ åt sidan en stund. Värm upp lite olja som du låter den hackade löken fräsa i en stund. Se till att den inte bränner vid. När riset kokat klart vänder du i spenaten, det stekta lökhacket och kryddorna. Låt kastrullen stå kvar på plattan och rör om så det inte bränner vid. Tärna melonen och blanda i. Till sist, vänd försiktigt i den tärnade tofun. Den är mycket len och mjuk som smular sig lätt. Smaka av med flingsalt och nymalen svartpeppar.



Smaklig spis!

1 kommentar:

görel sa...

Låter väldigt gott! jag måste verkligen botanisera bland tofuvarianterna, jag har bara kommit till Kung Markatta "marinerad" eller "standard" som man hittar på ICA MAXI.

Related Posts with Thumbnails