fredag 25 mars 2011

Våffeldagen


Då var det dags igen. Vårfrudagen. Maria bebådelsedagen. Nio månader kvar till jul. Och det firar vi med våfflor en masse. Min favorit är riktigt frasiga våfflor gjorda på mjöl, lite salt, vatten och vispad vispgrädde. Som topping kan man ha hallon i alla former; sylt, marmelad, färska, frysna, sås och hallongrädde. Choklad i alla former fungerar också bra och för oss lakritsälskare kan man vispa med lakritspulver i grädden och klicka på våfflorna.

För tre år sedan vräkte snön ner. Snö som senare övergick i regn. Samma år var påsken vid denna dag redan över och ännu en för övrigt grön och mild vinter hade passerat. Det var rena rama aprilvädret. Nu börjar det vakna till liv där ute i odlingslotten och vilken dag som helst kommer jag ha storstädning för att göra plats för allt som komma skall där ute.

Till och med de röda rabarbertopparna skymtar där bland de vissna fjolårslöven. Snön är också borta (bilden är en vecka gammal) och fler gröna små spetsar sticker upp ur jorden.


Trevlig helg!


***

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det blev inga våfflor för min del. Jag har inget våffeljärn men jag såg ett café som tog tillfället i akt att ha våfflor just den dagen. De borde fler ta efter. Hos mig är det soligt men ändå ganska kallt, ca -6°C på morgonen men sen blir det lite mildare. Ha det gott!

Fröken Dill sa...

Också mina rabarber börjar vakna till liv. Då finns det hopp om att det blir vår i år också!
Hälsar fröken Dill

Åsa sa...

Nässelblom & choklad - ja, det där våffeljärnet använder jag i stort sett bara en gång/år så det tar annars mest bara upp plats i skåpet. Skulle nog klara mig utan ett också.
Med undantag av gårdagen (måndag) då solen strålade från en klarblå himmel var här snöoväder, ösregn följt av islager i helgen och nu alldeles igengrått och snålblåst. Brrrr! Känns riktigt vintrigt idag igen.

Fröken Dill - ja, men i denna kyla och snålblåst tycker jag de små liven verkar så nakna och sköra där ute. Vill inte riktigt rensa bort fjolårets vissna löv och grenar än som fortfarande "isolerar" växterna.

Related Posts with Thumbnails