tisdag 1 mars 2011

Spagetti Carbonara - vegovarianten


Efter en härlig eftermiddag med besök på matmässan Passion för mat i Eriksbergshallen blev jag sugen på kött. Kan ibland sakna det rökta salta köttet eller en riktigt god och kryddad salami. Eller njae, inte riktigt men faktum är att det var mycket kött på mässan och jag har trots allt ätit kött under större delen av mitt liv. Nu är det förstås väldigt länge sedan och än är jag inte riktigt redo för kött. Tänker mig att jag vilken dag som helst kommer börja äta kött igen men lika fort som tanken kommer så försvinner den igen. Kanske kommer jag aldrig någonsin börja äta kött igen.

På väg hem från mässbesöket och turen med Älvsnabben gick jag in på ICA (ett vansinnespåhitt och inget att rekommendera att göra som vrålhungrig!) och då jag strök omkring vid frysdisken och försökte hålla fingrarna borta från glassen fick jag syn på de vegetariska fuskköttprodukterna. Tärningar á la Bacon. Måste bara testa.* Spagetti Carbonara blir ju sig inte riktigt lik utan de stekta baconbitarna till annars. Dessa fuskköttprodukter är inget jag är någon större förespråkare för men det händer att jag ibland handlar ett paket sojakorv eller sojaköttbullar att ha i frysen. Bacontärningarna innehåller, liksom de flesta av Hälsans Kök's sojaprodukter, äggvitepulver och är således inget för veganer (eller äggallergiker för den delen) att äta. Tyvärr.



Spagetti Carbonara - vegovarianten
1 port

40 g torr spagetti (fullkorn)
5-8 färska champinjoner
1/2 dl fuskbacon (Tärningar á la Bacon - Hälsans Kök)
olivolja
1 ägg
1/2 dl havregrädde
flingsalt
svartpeppar
2 skivor torkad tomat (i olja)
oregano


Koka spagettin enligt anvisningar på paketet. Putsa champinjonerna och stek i olivolja tills de börjar få färg. I med lite fuskbacon. Behöver inte tina för det är så små bitar ändå. Ägget kan såklart uteslutas, liksom jag gjorde med osten. Men annars så gick jag på en snabbis idag. Kläck alltså ägget och skakade ihop med lite havregrädde, salt och svartpeppar och rör sedan ner i den kokta och avrunna spagettin.

Lägg upp spagettin i botten på en stor tallrik och toppa med den stekta svampen och fuskbaconet. Avsluta med hackad torkad tomat och lite oregano (eller basilika vilket jag visst inte hade i kryddlådan). Klart!


Smaklig spis!


*Betyget på Tärningar á la Bacon - sådär. Överraskande gott men ändå ingen större hit.


***

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

spännande! Har själv funderat på hur Carbonara ska göras på vegetariskt vis utan att komma på någon lösning. Jag är också väldigt tveksam till dessa produkter, kan tänka mig sojakorv någon gång - på utflykt eller liknande. Har aldrig ens lagt märke till dessa baconliknande tärningar. Fast jag vet inte om jag skulle stå ut med baconsmaken. Kanske ändå??? Grattade dig i efterskott på 4-årsinlägget.

Related Posts with Thumbnails