tisdag 22 mars 2011

Mat är kärlek


Jag önskar att jag hade hamstrat medan tid fanns. Världens finaste pappersservetter som jag nu i fantasin har hundratals paket av. Och som ni då får var och en varsin packe att duka fint med. I verkligheten finns de tyvärr bara kvar på bild.

Mat är kärlek. Kunde inte sagt det bättre själv. Det är maten, matlagning, ingredienser, råvaror, kokkonster, middagstips och så vidare som drog mig in i matbloggandet. Av samma anledningar plus så många fler, finns jag fortfarande kvar som aktiv bloggare. Dock är kommunikationskanalerna fler nu än för bara några år sedan och de upptar allt mer av min tid. De har också lite tagit över kommenterandet här i bloggarna. Jag försöker hinna med det också men märker att det dessvärre blir mindre av den varan. Det är ju trots allt där det intressanta händer. Det är just i kommentarerna som relationerna skapas och där vännerna så småningom framträder. Men det vet ju ni vars kommunikation vi så att säga flyttat över till Twitter och Facebook. Trots allt så följer och läser jag fortfarande ett helt gäng med bloggar av blandad kompott. Både gamla och nya.

Under förra året gjorde jag otaliga försök att får till choklad- och kokosdrömmar. Alla blev dom riktigt goda men tyvärr är jag ju en sån som liksom höftar lite här och där när det kommer till bakning och matlagning. Hittar ett recept jag skrivit ner men är osäker på om det är just till de på bilderna här. Bilderna är för övrigt plåtade med en lånad kamera som jag så gärna hade mixat och trixat med lite till. Så helt annorlunda att ta bilder med den än med min vanliga lilla PowerShot A540. Och så vansinnigt mycket större plats de tar i datorn! Evighetsjobb att förminska.


Choklad- och kokosdrömmar
ca 30 st

110 g smör (KRAV)
1 dl neutral varmpressad olja som t ex solros- eller rapsolja
2 dl socker (KRAV, Fairtrade)
1 dl kokosnötsmjöl (Organic)
1/2 dl kakao (KRAV, Fairtrade)
3/4 tsk hjorthornssalt
1/3 tsk vaniljpulver (KRAV- den svarta på liten glasburk)
1/2 dl riven kokos (Organic)
2-3 dl vetemjöl


Vispa ihop smör, olja och socker. Tillsätt kokosnötsmjölet, kakao, hjorthornssaltet och vaniljpulvret. Rör i den rivna kokosen. Låt stå och svälla några minuter. Kokosnötsmjölet sväller en del och suger åt sig vätska. Därför är det bra att vänta en liten stund innan du tillsätter vetemjölet så att det inte blir för mycket. Kaksmeten ska rullas till små bollar och inte vara varken för lös och kladdig men heller inte för torr och fast som t ex smördeg.

Bör räcka till ca 30 små kakor. Lite beroende på vilken storlek du väljer att göra. Det går såklart att göra några färre och då lite större. Grädda i ugnen på 180 grader i ca 12 minuter. Låt svalna på galler.


Smaklig fika!

***

3 kommentarer:

Anne sa...

Så gott! Kokosnötsmjöl har jag, köpte med mig från NY. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det, så receptet är välkommet! Jag tänkte egentligen göra nötfria macarons men hej vad det gick åt skogen. :)

em sa...

Åsa,
Jag håller inte alls med om att mat är kärlek - har länge tänkt blogga om hur förfärligt jag tycker uttrycket är. Men har inte fått till det - inte än.
Det finns alldeles för många mammor som älskat sina barn och barnbarn sjuka med för mycket mat. Jag vet att det inte är det du menar - men det har blivit så i vårt samhälle.
Margaretha
som hoppas återkomma med ett inlägg

Nässelblom och choklad sa...

Fina små drömmar gjorda med spännande ingredienser. Servetterna var onekligen enkla och talande - för visst smakar maten bättre när den är gjord med kärlek. Ha en bra helg!

Related Posts with Thumbnails