måndag 21 mars 2011

Rödlöksrelish och fuskmat


Skulle vilja säga det var förra veckan men det har faktiskt hunnit passera flera veckor, ja till och med en hel månad, sedan jag hittade detta lilla goda på burk. Det var en mörk lördag och jag behövde komma ut en stund. Mest för saken skull. Tog en annan väg än vanligt och just för att jag inte var på väg till någon särskild plats och inte hade någon tid att passa, upptäckte jag en röd dörr som jag inte sett förr. Hur jag kunnat missa den förstår jag egentligen inte då den är absolut knallröd. Det riktigt lyser om den. Precis sådär klarröd som de brittiska postlådorna. Eller brandbilar. Ja hela den brittiskinspirerande dörren och entrén ledde mig in till Jane's Place. Mer om den upplevelsen och det besöket längre fram.

Samtidigt som inspirationen för att laga mat i år rinner ur mig kliver sojabiffar, fuskbacon och sojakorven istället över min tröskel. Ja, jag skäms. Jag blötlägger bönor. Kokar flera deciliter. Lägger i skål i kylen och tänker: Sådär jag. Nu kan jag laga flera portioner mat under veckan och kanske t o m lägga i lådor och frysa in. Så passerar veckan och plötsligt en morgon tvingas jag slänga den näst intill orörda mängden kokta bönor. De kokta bönor som bara stått där i sin skål och i all tysthet börjat mögla. Ja, jag skäms. Jag är så arg på mig själv att jag inte bara pytsar upp bönorna med detsamma i mindre portionsburkar och fryser in. Nä, det går trögt i skallen nu för tiden. Det är allt annat än ett muntert år hittills.

Men även solen har sina fläckar och då gäller det att piffa till fuskmaten med kokta gröna bönor och något så gott som rödlöksrelish från Hawkshead Relish. Gillar man inte rödlök finns ett helt gäng med andra smaker att tillgå. Rödbetor/pepparrot, morot/apelsin, Chillililli (mycket chili i den), citron/lime, gröna tomater med flera. Ska villigt erkänna att jag inte är helt klar över skillnaden mellan relish och chutney. Tycker det mest är samma sak.



Jane's Place hittar ni på Nordenskiöldsgatan 30, en tvärgata till Linnégatan, i Göteborg.


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails