måndag 21 februari 2011

Blomkålsblast och paprikaröra


För en månad sedan läste jag en artikel i Göteborgs-Posten om hur vi skulle klara årets fattigaste dag - 24 januari - dagen före årets första lön (ja, tydligen ska man få lön den 25:e). Trots att jag haft både timlön och månadslön har jag aldrig fått lön den 25:e utan snarare 26:e, 27:e eller ännu senare. Tipsen de ger i artikeln på hur man ska klara sig är t ex att röja i sina förråd. Hrm, och det hade ju ett svin redan gjort vad gäller mitt förråd. Äger varken skidor, snowboard eller andra vintersportartiklar de tipsar om att sälja på t ex Blocket eller Tradera. Sms-lån skulle aldrig falla mig in och är heller inget Kronofogden är särskilt imponerade av som lösning. Alla snabba lösningar är dyra.

Nä, att januari, februari eller vilken månad, eller dag för den delen, som helst på året skulle vara den fattigaste existerar inte i min värld. Alla är mer eller mindre lika fattiga hela tiden (och allt är relativt). Att februari månad är kort är ett plus men kommer kosta mig mer fram i april.
Jag är hur som helst evigt glad och tacksam att jag tycker om att laga mat. Och för att jag inte är rädd för att skiva, hacka, koka, rosta grönsaker och rotsaker samt krydda här och där, lite som på känn, utan att följa något särskilt recept. Förutom knivar, kastruller och div köksprylar är dessutom näsan och tungan mina allra bästa matlagningsredskap vilka jag är en flitig användare av. Och när nu det inplastade blomkålshuvudet till 1/3 bestod av blast är det bara till att ta tillvara på den också. Tyvärr var blasten svart, torr och skadad så efter en del tvättande och ansade fanns bara hälften av blasten kvar. Bättre än inget i alla fall.


Snabbmat på blomkålsblast
1 port

blomkålsblasten från ett blomkålshuvud, strimlad
1/2 gul paprika, strimlad
1 schalottenlök
2 salladslökar
olivolja
1/2 - 1 tsk körvel
flingsalt
svartpeppar

matvete
ev havregrädde

Tvätta och ansa blomkålsblasten innan du strimlar den grovt. Skala och strimla schalottenlöken och fräs tillsammans i olja med de skivade salladslökarna någon minut eller två. Tillsätt sedan blomkålsblasten och fortsätt stek allt på medelvärme. Strimla paprikan och blanda i resten av grönsakerna i stekpannan. Krydda. Tillsätt ev lite vatten ifall det blir för torrt eller havregrädde. Servera med kokt matvete.

För mer proteiner i rätten kan du t ex bland i färdigkokta belugalinser.


Smaklig spis!

***

1 kommentar:

Skidor sa...

Snart är ju hösten över, då är det bäst att köpa nya skidor inför den kommande skidresan på Länna Sport. Dom säljer online och har ett stort sortiment av bland annat Twintips, Twintipskidor, Carvingskidor och damskidor, men även skidhjälmar, pjäxor och skidglasögon. Tydligen ska det vara fraktfritt också. Är man inte skidintresserad så finns det alltid hockeyklubbor, hockeyskridskor, gummistövlar, skyddsskor och fotbollsskor!

Related Posts with Thumbnails