torsdag 31 mars 2011

Zucchini och belugalinser i kokosmjölk


Som sagt, matlagningsaktiviteten är oerhört låg nu för tiden. Minsta möjliga ansträngning för energin, viljan, inspirationen och allt vad som behövs vill inte alls infinna sig. Sakta sakta har jag blivit allt mer långsam. Det är proppfullt av tankar och idéer i huvudet och flera av dom startar jag men reder inte längre upp allt och fixar att slutföra dem. Känner inte riktigt igen mig själv längre. Inte på något sätt faktiskt. Förra veckan skrek jag högt en morgon då jag möttes av ett gammalt trött skrynkligt spöke i spegeln. Två mörka hålor stirrade på mig med en tom blick.

Hittills har det varit ett minst sagt underligt år. Känns som att jag åldrats minst 15 år på bara några månader. Jag har säkert skrivit det förr och gör det igen men att vara arbetslös påverkar mig på de mest avskyvärda sätt. Det känns som att jag äts upp både inifrån och utifrån. Jag har varit mellan jobb tidigare. Då handlade det om korta korta perioder mellan skola och anställning. Mellan det ena vikariatet och det andra. Att jag efter trettio år fyllda och med en herrans massa arbetserfarenhet och utbildningar i bagaget skulle gå långtidsarbetslösheten till mötes fanns inte på min världskarta. Skit, så nedbrytande det är att få nej efter nej efter nej på alla ansökningar. Eller värre, alla utskällningar från rekryterare när jag ringer och frågar hur det går och så är det förstås tystnaden. Osvaren. Från arbetsgivarna som inte ids svara på ansökan eller meddela när rekryteringen är igång/klar. Efter ett otal hundra personliga brev har formuleringarna sinat. Orden finns liksom inte längre kvar. Språket sviker mig. Tron på arbetsgivarna bleknar. För varje nu oskriven ansökan blir jag mer och mer apatisk. Försöker verkligen gilla läget och få dagarna att bli meningsfulla och äta bör man annars dör man...


Zucchini och belugalinser i kokosmjölk
1-2 port

1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 zucchini
5-6 skogssvampar
olivolja
100g belugalinser, kokta
ev en bit färsk ingefära, riven
örtsalt
svartpeppar
1/2 - 1/3 liten burk (165 ml) kokosmjölk

Strimla löken och fräs i olivoljan. Riv ned vitlöksklyftorna. Skär zucchinin i breda strimlor och fräs på medelvärme tills de blir mjuka. Har du hemma så skiva ned några skogssvampar också. Rör i de redan kokta belugalinser. Jag brukar blötlägga och koka en större mängd som jag sedan fryser in i mindre portioner. Finns säkert att köpa färdiga på burk också. Om inte så välj andra små linser eller ev svarta små bönor.
Krydda och rör till sist i kokosmjölken.
Det blir en portion vegetariskt och räcker till två om man t ex kokar lite fullkornspasta och äter till också. Bra lunchmat att ta med dit där det finns mikro.


Smaklig spis!


***

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Kraaaaaaaaaaaam, vännen.....Det är en märklig värld där man inte tar vara på människors kunskaper som man borde. Jag vet inte vad som räknas. Att de inte ens hör av sig är så dåligt.

Åsa sa...

Ja nä, det verkar vara bara übermänniskor som får jobb. Som arbetssökande ska man kunna allt, skriva klanderfritt, matcha exakt, redan ha flera års erfarenhet av det jobb man söker, göra si och så medan arbetsgivare publicerar felstavade jobbannonser, letar folk till jobb som inte finns, är otrevliga när man ringer, svarar inte på ansökningar osv.

Related Posts with Thumbnails