tisdag 25 mars 2008

Vårfrudagen som blev våffeldagen

"VÅREN ÄR HÄR" står det på lappen på dörren

Vårdagjämningen är bara några dagar gammal. Idag är det Vårfrudagen som sedemera blev våffeldagen och som ända fram till 1953 var en röd dag i almanackan. Och till helgen är det väl dags att ställa om klockan till sommartid?
Idag har det snöat, slaskat och snöat om vartannat hela dagen. Bitvis har det varit det absoluta perfekta underlaget för exempelvis sparkstöttning. Och dessutom är det värsta kramsnön nu också. Som laddat för snöbollskrig ;-) Önskar jag kunde dela med mig ljudet av knarret när jag går eller när jag kramar snön mellan händerna. Helt underbart!
Att det idag är våffeldagen har alltså inte gått mig obemärkt förbi. Men några våfflor för mig blir det alltså inte. Nä nu får det vara nog. Jag har gått och blivit tjock! Allt detta matbloggande får ju snålvattnet att rinna titt som tätt och jag vill bara laga mat och äta hela tiden. Så mycket gott jag stöter på men det går bara inte att pröva allt. Kanske har jag lagat lite för mycket mat trots allt och även ökat storleken på mina portioner. Jag har ätit på tok för mycket bröd som min kropp inte tål särskilt bra och dessutom ätit senare på kvällarna än vanligt.

Och så här såg det ut senare idag :)

Annars tror jag boven i dramat är OST. Jorå. Jag har en enligt många sträng diet och äter varken kött, ägg eller mjölkprodukter (förutom i bakverk och kakor). Bortsett från kött har jag slarvat de senaste månaderna. Med mejeriprodukter som jag har håvat i mig utan minsta betänksamhet. Bland annat en massa turkisk yoghurt som går till allt möjligt. I soppan, med frukt och till indisk mat osv. Hela januari åt jag grillad ost i tid och otid och...och dessutom bara tränat tre pass i veckan mot tidigare 4-5. Ja, det hopar sig med överflödet. Det är egentligen en enkel ekvation. Jag får ju helt enkelt sluta upp med att stoppa i mig allt överflöd och sätta igång att träna lite mer igen. så enkelt är det.

Dags att koka rödbetor och värma linssoppa (som ska inmundigas utan yoghurt!!!).

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vilka härliga vinterbilder! Men då är du ju jätteflitig som tränar så pass mycket! Men tål man inte bröd så bra, är det verkligen något som kan få magen att blåsa upp sig. Jag känner också att bröd inte är särskilt bra för mig, äter jag mycket bröd får jag ont i lederna och känner mig lite ur fas på något sätt. Men det är gott med nybakat bröd - så ibland får det bli det ändå. Ha det bra i snön!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Ja, nybakat bröd är bland det bästa som finns! Det blir bara lätt så mycket mer än enbart bröd, då det smakar gott med smör och ost på juh.

Tror folk tyckte jag var galen när jag mitt i stan, vid Domkyrkan, pulsade runt i orörd snö, kramade snöbollar och byggde snölykta i tisdags em/kväll :) Nu skiner solen och det gnistrar i snön som sakta men säkert smälter bort. Till helgen väntas regn och sen är det väl dags för tulpanerna att växa till sig på riktigt :)

Related Posts with Thumbnails