tisdag 18 mars 2008

Rödkål till lunch

Hurra! Det är vinter! Natten till igår snöade det som bara den. Jag trodde nog det skulle vara borta till morgonen och gissa om jag blev förvånad när det var helt vitt ute när jag drog upp persiennen. Än mer förvånad blev jag när det mot kvällen igår fortfarande var snö kvar. Den hade inte regnat eller töat bort helt. Dock blev lite isig då kvicksilvret sjuk under noll igen. På vägen hem från träningen såg jag en massa stjärnor också :)




I morse visade min termometer - 8 grader! Tjohooo! Det kan ju tyckas tokigt nu när säkert de flesta av er längtar efter våren. Men jag har ju väntat på vintern ända sedan i höstas juh! Bättre sent än aldrig ;-) Idag strålar solen från en klarblå himmel och det är fortfarande ett vitt täcke utanför på kullen (bilden är från igår). Vägarna är torra och fina här för det kom inte så mycket snö som inåt landet. Där vart det rena rama snökaoset då det inte bara snöade igår utan även blåste rejält. Här har det annars mest varit som ett enda grått töcken ända sedan november förra året.




Rödkål tycker jag är så smaskens och äter den gärna på andra tider än just vid jul. Det här blev en variant med lite riven morot i också som egentligen inte var meningen men som jag i stundens hetta råkade slänga i fel skål. Det blev gott ändå. Rev och strimlade en del och fick därför över en del som jag senare även blandade i ett rivet syrligt äpple också och kryddade med curry. Men först kommer här recept, utan äpple, på rödkålsfräset till lunchen.



Rödkål till lunch
2 port

200-300 g rödkål, fint strimlad
1/2-1 gul lök, fint strimlad
ev 1 morot, grovt riven
olivolja KRAV
balsamicovinäger, röd
1/2 pressad citron
honung
1/2 tsk senapsfrön (vita och svarta)
1 tsk spiskumminfrön
1/2-1 tsk anis, malen (krydda efter smak)
flingsalt
bbq & grill mesquite (santa maria)
1/2 dl gröna russin, kishmish (ej att förväxla med sultanrussin som har olika toner av brunt i färgen)
ev vatten


Hetta upp oljan och stek spiskummin- och senapsfröna tills de börjar poppa. Glöm inte att ha ett lock till hands! Lägg så i löken och rödkålen (och ev grovt riven morot) och låt fräsa en stund på medelvärme. Se till att inte bränna vid. Beroende lite på hur fint du strimlat rödkålen och hur mycket du använder kan det ta lite olika tid. Krydda med anis, salt och santa marias bbq & grill mesquite. Vill du inte ha den lite rökiga smaken så ta vanlig svartpeppar istället. Tillsätt någon matsked honung, balsamicovinägern och pressa över citronsaft. Häll ev under tiden på lite vatten ifall det börjat bli torrt i stekpannan. Blanda till sist i en näve gröna russin och låt puttra 10-20 min under lock. Klart att servera när kålen blivit lagom mjuk men inte helt tappat krispigheten.



Smaklig spis!

2 kommentarer:

görel sa...

Mmm, det här der gott ut! Den där Santa Maria-kryddan är en favorit hos oss, men jag har inte använt den i rena grönsaksrätter hittills, men det får jag ju ändra på.

Åsa sa...

görel - jag äter ju inte kött och saknar ibland grillsmaken och det rökta köttet. Då får man "piffa till" grönsakerna istället. Mesquite funkar utmärkt till pasta och kokta grönsaker också :)

Related Posts with Thumbnails