tisdag 11 mars 2008

Sallad med tomattofu och apelsin

Förra helgen då Ekostore firade 1-årsjubileeum handlade jag två sorters tofu. En rökt variant som jag ätit många gånger och en med tomatsmak. I skrivandets stund har jag inte kvar förpackningen och kommer inte ihåg varumärket. Dock av något tyskt slag då de mesta, eller i alla fall många, varor i Ekostore kommer från just Tyskland.


Jag är lite på en tofusmakvandring. Har liksom fastnat för en fast sort (i smakerna naturell, marinerad och rökt), Kung Markatta och upptäckte för ett tag sedan att även Provamel Bio Tofu Original Natural (kan inte hitta bra länk då jag inte är någon höjdare på varken tyska eller holländska som hela tiden ploppar upp när jag googlar). Kanske är det inte bara jag som fastnat tidigare utan helt enkelt har utbudet inte varit det största. Det finns visserligen en del tofu i asiatiska butiker och även hos de större matkedjorna som är av det lite mjukare och lösare slaget. Favoriten där är absolut den från Deli Bean men som passar bättre till annan mat.


Så, tillbaka till tofun med tomatsmak. Den är fast och nästan lite smulig och god att äta kall. Den behöver varken tillagas eller värmas. Därför passar den utmärkt att ha i salladen!



Sallad med tomattofu och apelsin


några nävar färsk babyspenat
1 fileead apelsin
50-100 g tomattofu, kall
olivolja
flingsalt

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails