måndag 27 maj 2013

Färsk vitkål och paprika

Måndag och ny vecka. Maj månad går mot sitt slut och det har minst sagt varit en olustig månad på alla sätt och vis. Inte alls på humör och trött som tusan. Jag är så trött på att vara så värdelös och inte ha ett värdigt liv. Vaknar varje morgon med känslan av det största av all meningslöshet och vet varken ut eller in längre.
Något som är bra är i alla fall alla primörer. Så det gäller att passa på nu och lägga varenda krona en har på, och njuta av, all färska och goda primörerna.
Som jag skrev nyss är den färska vitkålen en av favoriterna. Äter sällan vitkål resten av året. Rödkål däremot är en annan femma. Snabbt och enkelt är det att mixa ihop råkost. Har du en annan mixer än den jag har skulle jag tipsa om att hacka lite grövre. Det blir lätt lite mosigt annars. Det har också att göra med hur mycket citron och olja som tillsätts. Som vanligt vill jag uppmana att inte gå på för hårt till att börja med utan tillsätt lite till efterhand om du tycker det blir för torrt. 

Råkost på vitkål och röd paprika
1 port

1/4-1/3 färskt vitkålshuvud
1/2 röd paprika
flingsalt
pressad citron
rapsolja

Fram med mixern. Skär grönsakerna i bitar. Lägg i mixer. Pressa över lite citronsaft, salta och droppa i lite rapsolja. Mixa. Servera med en skiva surdegsbröd eller ett par knäckemackor.

Trevlig vecka!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails