måndag 30 juni 2008

Sallad på vattenmelon, gröna bönor och babyspenat


Jag älskar vattenmelon! Fram på sommaren är den som godast. Om det nu skulle råka vara soligt och varm är vattenmelon den bästa maten. Den är god att mixa i fruktdrinkar och smoothies, blanda i fruktsallad och i frukostyoghurten. Jag tycker den är så god att jag till och med blandar tärningar av vattenmelon i pastasalladen. Ja, det finns massor att göra av vattenmelonen och såklart är den ju ett underbart mellanmål, bara som den är.


Istället för olja, vinegretter och andra dressingar blandar jag istället ner 1 - 1 1/2 msk auberginekräm i salladen. Den ger salladen en spännande smak med karaktär samtidigt som den binder samman spenaten, mangolden, mache eller vad jag nu har för bladgrönt i salladen för dagen. Auberginekrämen är en riktig delikatess jag köpt i den franska butiken på Södra Larmgatan här i Göteborg (eller var det kanske hos franska bagaren Duncoin's boulangerie här i kvarteret tro...) som är väl värd sitt kilopris.


Sallad på vattenmelon, gröna bönor och babyspenat

babyspenat och röd mangold
färska gröna bönor
gul paprika
vattenmelon
rostade solsosfrön, sesamfrön och hel spiskummin
flingsalt
auberginecreme


Rosta frön och kryddor i en torr stekpanna. Koka upp lite vatten och sjud de färska gröna bönorna en kort stund. Skär vattenmelonen i lagom små tärningar och strimla paprikan fint. Blanda alla ingredienser i en skål och vänd till sist i de ljumma nykokta gröna bönorna. Smaka eventuellt av med lite flingsalt och strö över de rostade fröna. Servera direkt.


Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails