söndag 23 mars 2008

En annan Åsas saffransapelsiner


Varde ljus och det vart ljus - skam den som ger sig! Jorå, efter en promenad och lite mat satte jag mig åter vid datorn och äntligen lyser skärmen som den ska igen. Säkert lite ljusare än tidigare till och med. Jag vandrade i skuggornas dal. Jag mötte mörkret och började så smått acceptera mitt öde. Ingen idé att brusa upp för det i sig ännu ett chokladägg. Med tanke på hur och var jag till slut hittade inställningen för ljuset på skärmen förstår jag inte hur det har försvunnit från början. Jag har ju aldrig ens varit i närheten av där jag nyss var, så hur i hela världen försvann ljuset?


Nu blir det saffransapelsiner i alla fall! Det var redan för ett år sedan jag prövade detta recept för första gången. Även då var det kalas. Jag gjorde till och med egen fläderparfait och serverade till. Den här gången blev det Lejonet & Björnens glass med smaken Italiensk vanilj som stått framme en stund och blivit sådär mjuk och nästan rinnande god. När jag fick fram Lejonet & Björnens nya hemsida visade det sig att den var för flashig, och mycket som låter och rör sig samtidig, för min dator som typ slutade fungera under en kvart. Det är på egen risk ni alltså klickar er dit. Ett mindre flashigt alternativ är att kolla här istället. Glassen räckte inte till alla så det fick bli turkisk yoghurt också vilket jag tycker var urgott det med.


Receptet är taget rakt av ur Anna och Fanny Bergenströms underbara kokbok Under valnötsträdet. Och nu bara råkar det vara en Åsa som fått sin dessert uppkallad efter sig och det är tyvärr inte jag. Men för att twista till det lite kokar jag med några kumquats, hälften hela och hälften skurna på mitten, i sockerlagen. Dessutom har jag ett par filéeade röda grapefrukter med också.



En annan Åsas saffransapelsiner

4 - 6 port

4 saftiga och söta apelsiner, gärna navelapelsiner (och jag har lagt till 2 röda grapefrukter)
kryddig lag av:

2 dl vatten

2 dl socker
2-3 stjärnanis
1 liten kanelstång
1/2 g saffran (1 kuvert)
4 hela kryddnejlikor

ca 2 dl vispgrädde att servera till
(men det går lika bra med parfait eller god vaniljglass till)


Börja med att med en vass kniv skära eller "tälja" av allt skal, också det vita innerskalet på apelsinerna ska bort. Skär med vass liten kniv ut apelsinfiléer, som då ska bli helt skinnfria. Lägg dem i en skål. Koka vatten och socker till lagen i en inte för stor kastrull. Låt det bubbelkoka ett par minuter utan lock och lägg sedan i kryddorna. Låt lagen småkoka (fortfarande utan lock) i ungefär 5 minuter. Låt den svalna något och häll den sedan över apelsinklyftorna. Låt dra minst 1 timme före serveringen. Servera med lättvispad grädde.

Ur: Under valnötsträdet, s 220, Anna och Fanny Bergenström (2006)



Smaklig spis!


2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Gott det låter. Fläderblomsglass är inte fel det heller. Tack för grattishälsningen på FB. =) Glad påsk såhär i efterskott!

Nässelblom och choklad sa...

Mmmm, vad gott det ser ut! Vad bra att du fått ordning på datorn. När man är van vid att ha den, är det verkligen frustrerande när det blir något problem. Hoppas att du haft en bra påskhelg! Jag har lite ledigt med mina barn den här veckan, så jag hinner inte sitt vid datorn många minuter.

Related Posts with Thumbnails