söndag 24 februari 2008

Lergrytan

Jag har en lergryta undanstoppad längst in i skåpet. Den har varit ganska flitigt använd och mången kycklingar har lagats i den. Men inte på sisådär snart tio år. Och nyligen när jag tittade förbi Kinnas blogg och fick syn på ett recept på Marockanskinspirerad kycklinggryta måste jag säga att jag nästan blev sugen på kyckling igen! Men nä, bli inte orolig. Jag äter inte kött. Kom bara att tänka på hur annorlunda jag lagat mat tidigare. Att laga grönsaker kan ta tid om man t ex rostar i ugnen, kokar betor och andra rotfrukter modell större eller om man ugnsbakar, marinerar och så vidare. Oftast går det dock ganska fort. Skivade, hackade och rivna fräser det snabbt, tillsammans med kryddor, i stekpannan eller kokar ihop till soppor. Det är svårare med riktiga långkok. Grönsaker drar ju inte åt sig smak på samma sätt som t ex en kycklig som lagas i lergryta. Grönsaker kan ju ge smak till kött och likväl det omvända. Byter man ut t ex fågel mot linser blir det inte riktigt samma utbyte av smaker mellan ingredienserna.


Så, vad kan man då laga för vegetarisk mat i en lergryta? När jag plockade fram min Schlemmer Topf Gourmetgryta hittade jag en kul liten receptbok inuti. Flera förslag på kött, fisk, fågel, efterrätter och till och med bröd men endast två vegetariska recept; Ratatouille och Minestronesoppa! Hrm, nu gör jag vanligtvis ratatouille i min traktörpanna och soppa kokas i stor kastrull. Men, men. Det blev till slut en vanlig snabbsoppa. Lök, morötter, selleri, palsternacka, röda linser, grönsaksbuljong och timjan. I med allt i grytan (som var väldigt liten så hälften fick kokas i kastrull!) och in i ugnen ca en timma i 175 grader. Inte så värst snabb soppa det där inte! Men man kan ju göra annat under tiden :)


Har ni förslag på vad man kan laga för vegetariskt gott i en lergryta?

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

En sådan har jag nog också. Man kan till exempel göra en gryta med champinjoner och tomater. Men om det blir bättre än att göra den på vanligt sätt undrar jag?

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Det låter gott. Och frågan är ju om det liksom "händer" något särskilt med smakerna i lergrytan som det kan göra när man t ex lagar kyckling.

Om man vill att det ska ta lite tid så man kan göra annat under tiden funkar det ju i alla fall ;-)

Related Posts with Thumbnails