fredag 8 februari 2008

Lördagsgodis (på en fredag)

Jag kom visst av mig helt med inläggen. Jag har en hel del på lager men det synkar inte riktigt mellan bildhanteringen och om jag skrivit ner vad jag lagar eller ej. Datorn är inte min bästa vän för tillfället då den krånglar hela tiden. Det gör det än mer tidsödande att fixa ordentliga inlägg här.
Hur som helst. Det är redan dags för Brazilian Lindas Lördagsgodis igen (har det redan gått två veckor???) och jag har inte alls varit på g med bakandet. Temat för lördagsgodis är i alla fall paj - och det ska vars sött förstås så broccolipaj går bort. Jag har en sista påse kvar av mina rabarber i frysen. Brukar göra paj någon gång runt jul- och nyårshelgen. Dock inte i år då jag hade full sjå med att äta lussebullar, godis och en vansinnigt massa ost! Endast en semla har jag ätit i år så kanske svänger jag ihop en rabarberpaj i morgon.


Grundreceptet är detsamma som på denna sommarpaj jag gjort med rabarber och hallon. "Toppingen" kan naturligtvis varieras eller uteslutas. Kokos, hackade rostade nötter kan vara gott och någon typ av socker att sprinkla över beroende på vilken frukt du använder i pajen. Om man väljer att förvälla rabarnerna behövs nog lite stärkelse på toppen. Eller om du, som jag, använder frysta rabarber vilket då blir lite blötare än med färsk frukt och bär.
Det bästa med detta recept är att man kan använda i stort sett vilken frukt och/eller bär man vill. Den är liksom svår att misslyckas med. Att servera rabarberpaj med vanlijsås eller glass tycker jag är godast. Till vissa pajer är det gott med vaniljvisp också som är fluffigare än vanlijsåsen. Glöm inte kika in här där du i kommentarerna hittar fler bidrag till denna omgången av lördagsgodis.


Trevlig lördagsfika!


2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Gott, gott! Kanske har jag lite rabarber kvar i frysen och snart är det dags för nya!

Åsa sa...

Oh ja! Kanske lite väl tidigt i år bara. Fotade tidigare i veckan några cerisea knölar som redan börjat tränga upp ur jorden. Ser helt galet grönt ut när fjolårets växter inte ens vissnat ordentligt.

Related Posts with Thumbnails