måndag 18 februari 2008

Lätt sallad med kapris

Jag håller på att fullkomligt gå i taket vad gäller min dator och Internet. Allt är så segt. Det tar sådan tid. Datorn hänger sig stup i kvarten och jag lyckas sällan skriva ett mail innan det blir stopp. Det är ett under om jag hinner göra detta inlägg. Skulle det igår men hade ingen uppkoppling på flera timmar. Likadant i morse och i förmiddags. Nu har jag det dock men det avbryts hela tiden. Kanske är det inte bara nätet och det där bolaget som säger sig comma hem så där lagom käckt, utan datorn som börjar bli full... Men redan? Den är ju bara 2 1/2 år! Vi ska ju ha många år kvar tillsammans!


Hur som helst. Det är måndag igen och i helgen har jag (som vanligt) vräkt i mig mat, lakrits och choklad. Bakade dessutom bröd och baklava. Hua, vad svårt det är att bryta mat(o)vanor. Purjolökssoppan var visst inte så magisk ändå. Eller så är det dags att göra en riktig ansträngning och komma på fötter igen. Är egentligen bara sådär håglös och apatisk och allmänt vilsen. Det blir lätt att strunta i allt och bara äta för ätandest skull. Tänk att jobb ska betyda så mycket i livet. Kanske inte så ni tänker förstås, alla ni som jobbar halv ihjäl er. Står man däremot utanför arbetsmarknaden har man inte mycket att komma med. Särskilt inte om man försöker sig på konststycket att byta yrkesbana. Men äta bör man annars dör man!



Sallad av röd mangold, pink grape och kapris

Röda mangoldskott
Pink grape, filéer
Coctailkapris, skivad
Granatäppelkärnor

Flingsalt
ev några stänk hallonvinäger

Blanda. Servera med en skiva bröd till lunch eller kvällsmat.


Smaklig spis!

4 kommentarer:

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken härlig blogg & gosiga recept :) Hit kommer jag gärna igen!
Kram Jes

Åsa sa...

jes - Du är så välkommen tillbaka! Om mina recept är så gosiga vet jag inte men trevligt att du tycker så :)
Kikade in "hemma" hos dig och det var fasligt vad fint du har det :) Har själv en byrå som jag funderat länge på att måla vit så nu blev jag riktigt sugen på att göra slag i saken.

Nässelblom och choklad sa...

Gott, gott, gott! Det är klart att jobb är viktigt, dels för sin försörjning men också för att vi i västvärlden ser mätbara och synliga resultat som väldigt viktiga. Vi är vad vi presterar......inte särskilt sunt egentligen, men ofta känns det så. Sen finns det förstås mycket positivt och roligt med att jobba också, särskilt om man hittar rätt! Jag hoppas att det snart ordnar sig för dig. Kram/ Eva

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Tack, tack!
Jorå, nog är det så. Mätbar prestation. Tror många faktiskt glömmer av det positiva med att ha ett jobb. Eller tar det kanske för givet och reflekterar egentligen inte över hur det skulle vara utan jobb.

Related Posts with Thumbnails