måndag 11 februari 2008

Kokt fänkål med grönsaksröra



Det tar verkligen tid att blogga! Eller i alla fall om man ska laga maten, skriva recept, ta bilder, hantera bilder, namnge bilderna och sen få i hop allt i ett inlägg. Jag lyckas inte synka alla dessa aktiviteter så bra. Jag lagar mat och skriver i första hand ner ingredienserna och förhoppningsvis måtten. Glömmer ibland att fota för jag är så hungrig eller så fotar jag men har inte tid att fixa över bilderna i datorn. Det blir alltid en himla massa överflödiga och suddiga bilder med som ska rensas bort. Är ingen fotograf och har fortfarande inte tagit mig tid att lära mig kameran ordentligt. Det blir mest bara att knäppa. Och oftast blir det inte alls som jag föreställt mig innan.

Hur som helst. Jag försöker råda bot på allt detta och ska göra ett allvarligt försök att skriva rent en massa recept här och sen hitta rätt bilder till rätt mat också. Till en början med kommer här ett recept jag gjorde redan förra veckan. Hade ett fänkålsstånd liggande i kylen som jag tänkt gratinera i ugnen med getost och servera en grönsallad till. Men jag hade visst redan använt och ätit upp getosten till annat. Så, det fick bli så här istället:



Kokt fänkål med grönskaksröra
1 port

1 fänkålssånd
2 schalottenlökar, finhackade
2 stjälkar bladselleri, hackad
1 tomat, finhackad
rapsolja KRAV
örtsalt
chilipulver
bockhornsklöverblad, torkade (kasuri methi)
ev vatten och/eller sojagrädde


Ansa och dela fänkålsståndet i fyra delar och koka i ca 8-10 min eller tills den blivit mjuk. Värm under tiden olja i stekpanna och fräs den hackade schalottenlöken och sellerin till den är lätt genomskinlig. Tillsätt den finhackade tomaten och kryddorna. Låt puttra en stund på medelvärme. Se till att det inte blir för torrt i pannan och tillsätt i så fall lite av vattnet fänkålen kokar i. På slutet kan du även slå i en skvätt soja/havregrädde.
Häll av vattnet från fänkålen och låt den rinna av lite. Lägg upp fänkålen på tallrik och skeda över grönsaksröran.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Tack för kommentaren hos mig. Nu fungerar länkningen, men det var väldigt knöligt att få till den. Fänkål tillhör mina favoriter - hur många grönsaker säger jag inte så om - och jag skulle gärna äta det varje vecka!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jag håller med om alla "favoriter" Som tur är kan man ju ha många fler än en :) Fänkål tycker jag är en underskattad grönsak som ju är god rå, kokad, stekt, ugnsbakad och så är det ju fänkålsfröna också som definitivt kan användas till mer än bara i bröd.

Related Posts with Thumbnails