torsdag 14 februari 2008

Grillad paprika och quinoa

Jag har verkligen fått ett uppsving i mitt kök under det senaste halvåret. Det finns ingen hejd på vad jag kokar ihop, nya recept och ingredienser jag prövar. Det enda tråkiga är att jag varken har råd eller plats i magen för att laga och äta så mycket jag skulle vilja. Trots att jag i stort sett dagligen lagar mat till mig själv är jag superbekväm och vill att det ska gå fort. Mycket grönsakshack fräses i stekpannan och kryddas efter smak och humör. Men när jag ger maten lite mera tid, förvånas jag nästan alltid över hur gott det blir. Det är inte så att jag laga äcklig mat till mig själv men det händer något speciellt med tiden.
Eftersom jag inte äter kött är det väl inte tal om några direkta långkok precis. Men vissa grönsaker, för att inte tala om bönor, kräver också sin tid. Och det är förvånansvärt vad mycket variationer det finns att göra med den "vanliga" maten.


Nyligen grillade (rostade?) jag en stor paprika i ugnen. Det måste vara det absolut godaste jag ätit på länge. Igår på ordlös onsdag hade jag bilder med på denna smaksensation men den gav visst ett annat intryck än vad jag tänkte mig. Om ni inte grillat (eller lagat i ugnen) en hel paprika tidigare så gör det! Nu! Jag lovar, ni kommer inte ångra er!
En röd paprika. Inget mer. Penslad med lite olivolja, in i ugnen på ca 225 grader tills den var ganska svart runt om. Jag vände på paprikan ett par gånger under tiden. Tiden som jag tyvärr glömt hur lång den var. Ut med paprikan, och se till att den inte går sönder nu, och lägg i skål och spänn plastfolie över. Efter en stund går den lätt att skala. Men innan den skalas så ta bort stjälken och låt saften rinna ut i skålen. Spara! Skala paprikan. Ät!


Om du inte ska använda paprikan direkt eller kanske bara halva så spara den i saften. En del recept säger att man ska dela paprikan för att grillas eller rostas i ugnen. Jag hävdar med bestämdhet att det absolut måste vara HEL paprika! Saften, vilken går helt förlorad om paprikan är delad, är guld värd att ha i maten. Har du lite quinoa, dinkel, matvete eller kanske bulgur över från gårdagen så skär den grillade paprikan i tunna strimlor eller bitar och blanda i. Häll också över den smakrika saften som rann ur paprikan. Mer än så behövs inte för att lyfta maten en dag. Tyvärr råkade det vara röd quinoa jag hade över så paprikan "försvann" lite i den. Men inte smaken såklart. Vit quinoa skulle naturligtvis se mer aptitligt ut.


Smaklig spis!

7 kommentarer:

görel sa...

Du har en poäng där att paprikan ska vara hel. Jag har grillat mina paprikor delade hittills, men det ska jag genast upphöra med. Tack Åsa!

Åsa sa...

görel - Oh, ja! Har också grillat halvor i ugnen men saften dunstar ju bort då. All saft som paprikan ligger i på första bilden i inlägget kommer från paprikan själv! Den är supergod. Söt och lite rökig i smaken :) Tog ett par skedar av den i quinoan också.
Jag vände på paprikan ett par gånger i ugnen så den blev svart runt om. Så var försiktig så den inte går sönder då (där stjälken sitter fast) och saften rinner ut. Lycka till! Hoppas det smakar :)

Nässelblom & choklad sa...

Grillad paprika är supergott. Vilken fyllig och härlig smak den får. Men jag brukar dela den - ska kanske sluta med det då!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - pröva att grilla den hel en gång och ta vara på all den goda saften. Du kommer inte vilja grilla delad paprika efter det ;-)

Scaniatjejen sa...

Tack för tipset, det måste jag prova! Jag har alltid delat paprikorna tidigare när jag ska rosta dem.

ann-lou sa...

Jag har alltid hällt av saften, utan den minsta tanke på att ta tillvara på den. Men nu vet jag bättre...

Åsa sa...

scaniatjejen - Varsågod! Det kan ta lite längre tid kanske att grilla en hel. Om man får vända lite på den under tiden men det är det väl värt :)

ann-lou - Oh, ja, den kan du använda till vanlig grönsallad, i dressing, i couscousen eller vad du nu väljer att laga. Den hjälper till att förstärka smaken ännu mer :)

Related Posts with Thumbnails