fredag 29 februari 2008

Bröd på 42 g ekologisk jäst

Ekostore kan man handla ekologisk jäst. Den kostar några kronor, jämfört med kronjästen, men om man nu inte bakar flera limpor bröd varje dag, eller langar plåt efter plåt med allehanda bullar på, så gör det kanske inte så mycket på det stora hela. Men den lilla jästkuben är bara på 42 g istället för de 50 som vi är vana vid. Så många recept, baserade på jäst och inte surdeg, innehåller ju 50 eller 25 g så vad gör man då med 42 gram? Hur blir t ex proportionerna till en bröddeg då? Det var bara att testa. Mjöl och degvätska hör ju ganska bra ihop om man skulle gå efter ett recept med 25 gram jäst bör det jäsa på ordentligt. Om man väljer ett recept med 50 g kanske man ska låta degen jäsa lite längre än den angivna tiden.



Jag har egentligen ingen aning med det här med jäsdegar. Bakar väldigt lite med jäst egentligen. Särskilt vad gäller bröd. Bullar är jag dock lite bättre på. Ett ljust bondbröd brukar alltid gå vägen men så fort jag väljer ett lite grövre bröd eller försöker mig på att mixtra på frihand om man säger så blir det aldrig riktigt bra. Men den här gången blev jag faktiskt nöjd. Och just nu i skrivandets stund kom jag på att jag nog glömde salt i degen. Eller? Kanske inte? Äh, jag har ju glömt ju. Det funkar säkert utan salt. Förmodligen för alla frön och kryddor som jag sprinklat över bröden. Utan dom skulle det kännas om det inte är salt med.

Jag bestämde mig för att jag inte ville ha endast vetemjöl i degen men ville inte paja allt med att använda för grovt mjöl. Rågsikt kändes som en lagom kompromiss. Nästa gång ska jag nog pröva grovt rågmjöl eller lite graham. Krydd- och fröblandningen har jag snott rakt av från ett recept av Anna och Fanny Bergenström's Under Valnötsträdet (tror jag såg den på bokrean i veckan för ca 200 kr!) Bröd från Sacré coeur


Åsa's bröd på 42 g jäst
8 baguetter

42 g jäst (ett paket ekologisk ....)
6 dl vatten
2 msk olivolja KRAV (Kung Markatta)
5 dl vetemjöl KRAV (Saltå Kvarn)
8 dl rågsikt KRAV


Garnering
1 äggvita KRAV
solrosfrön, sesamfrön, blå vallmo, fänkålsfrön och spiskumminfrön.


Blanda fröna och kryddorna, ungefär någon matsked eller två av varje sort, i en skål och ställ åt sidan. Värm vattnet till 37 grader och häll i bunke över den smulade jästen. Rör i oljan (och salt om du bakar med det). Blanda i vetemjölet och fortsätt sedan med rågsikten. Vanligtvis blandar jag både bröd-och bulldeg med träslev och händerna men nu tog jag elvispen med degkrokar till hjälp. Hade jag haft en tjusig hjälpreda eller annan assistans i köket skulle jag säkert låta degen få sig en omgång där. Blanda i mjölet. Som vanligt inte allt på en gång. Jag försökte ha degen så blöt som möjligt men ändå inte för kladdig. Jäs under bakduk i ca 2 timmar. Gärna lite fuktig sådan, om du inte har en superstor bakbunke försås, då degen kan bli nästan lite torr på ytan om den jäser upp mot handduken.

Knåda degen lite lätt och blanda eventuellt i mer mjöl. Försök att arbeta snabbt här och håll degen så lösig det går utan att helt kladda sönder. Dela degen i åtta lika stora bitar. Forma till långa baguetter och vrid dom lite. Lägg på plåt och jäs i ytterligare en timma. Sätt under tiden ugnen på ca 250 grader. När baguetterna jäst färdigt andra gången så pensla dem sedan med den lätt vispade äggvitan och strö över krydd- och fröblandningen. In i ugnen i 10 min. Sänk sedan till 150 grader och grädda i ytterligare 5 minuter. Låt svalna under duk.


Smaklig spis!

6 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Härligt bröd! Ofta kan man ta lite mindre jäst än vad recepten anger, men jag är ingen expert på brödbak. Äter och bakar för lite bröd för att kunna bli det. Men visst är det gott med nybakat!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Oh, ja doften av nybakat går inte av för hackor! Glömde skriva att man kan ta vara på de frön och kryddor som hamnar på plåten (de blir ju som rostade i ugnen) och använda på t ex salladen.

Hoppas ni får kul kalas i helgen. Kramar!

Unknown sa...

Hej!

DEN brödbilden sög tag i gommen den! ;-)

Mvh/ Jonas på www.veggiemind.com

Åsa sa...

jonas - Mmmmm, dom gick åt fort ;-) Riktigt snygg plats ni har i cyberspace! Lägger gärna en länk dit här i bloggen min.

På återseende!

Anonym sa...

Tack!

Ja gör det!
Du ligger länkad som favvoblog hos oss på blogportalen, om du inte redan visste det. :)

/ Jo

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts with Thumbnails