tisdag 12 februari 2008

Rödbetssallad

Inte nog med att kokbokssamlingen börjar växa till sig, så gör även högarna med alla de där recept jag rivit ur tidningar, små recepthäften jag plockat med mig från affären, klippta från förpackningar och för att inte tala om alla handskrivna lappar med olika recept. Oftast helt obegripliga och endast en ingredienslista. Heller ingenting om var, när, hur jag tag på det. Trots att jag har samlat de mesta "lösöret" i pärm händer det att jag mer eller mindre letar ihjäl mig efter det där speciella receptet. Kanske har det hamnat som bokmärke i någon av kokböckerna eller så har jag lagt det i en låda -för att inte tappa bort det! Och hur typiskt är inte det då? Såklart hittar man ändå inte det receptet när man som mest är sugen på det.
Så är nu fallet med en speciell rödbetssallad med smak av Marocko (en kokbok jag önskar till min samling). Har letat och letat som en galning men kan inte hitta det. Trots att jag lagat denna rödbetssallad många gånger men är inte helt säker på måtten. Det blir till att höfta till det.

Rödbetssallad med smak av Marocko
2port

2-3 kokta rödbetor KRAV
1 syrligt äpple (Granny Smith) 1/2 gurka, skalad

1 del vitvinsvinäger
3 delar olivolja KRAV
1 del honung KRAV
1-2 tsk spiskummin
1 tsk kanel
flingsalt
svartpeppar, nymalen

ev getost

Tärna rödbetorna, äpplet och gurkan. Gärna i olika storlekar. Blanda vinäger, olivolja, honung och kryddor. Blanda allt i skål eller på stort fat. Så långt "med smak av Marocko" men vill du avvika lite i smak så smula här över vanlig getost. Klart!
Rödbetssalladen är god att äta både ljummen, om man gör den direkt med nykokta rödbetor, och kall. Funkar som lunch/mellan mål med en bit bröd, på buffébordet eller som tillbehör till en större middag.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Känner igen det där med att inte hitta rätt recept vid rätt tillfälle. Det är då man antingen kör på gamla säkra kort eller hittar nått annat roligt recept som man får testa. Salladen låter god och syrlig!

görel sa...

Jag vet inte vad du har för dator/skanner eller om du använder Office - men i Office 2007 följde programmet OneNote med som är perfekt att spara recept i. Klipp från bloggar och webbplatser är lätt att klistra in och kategorisera, och recept från tidningar m.m. brukar jag skanna in. Enligt principen att papperslappar försvinner så fort man har lagt dem ifrån sig, men datorn tappar man inte bort så lätt.

Åsa sa...

ann-lou - Hoppas du haft en bra tid "over there". Jo, lite syrlig men helt uppenbart då honungen balanserar det. Har prövat med en sötare äpplesort men då märktes det tydligare att det syrliga saknades. Konstigt egentligen hur det där med grundsmaker fungerar.

görel - oj, jag skulle verkligen behöva gå en datakurs! Det låter ju smidigt som bara den. Alltså, med dryga sex år på universitetet och en del rapporter har jag klarat mig med bara works och word...kan inte ens excel :/ (När jag läste ekonomi hade vi stora A2 ark på bänken där vi fyllde i rutorna med blyerts och räknade och räknade...)
Har ingen scanner och har Windows XP. Finns något som heter Microsoft Access ser jag nu. Kanske något liknande som jag skulle kunna ta en närmare titt på.
Alltid lär man sig något nytt :)

Related Posts with Thumbnails