tisdag 19 februari 2008

Vegfärssås med linser och morötter

Ibland blir det bara så gott! Inget planerat eller så. Emellanåt händer det, när jag sätter mig ner och äter, att det bara är så himla gott. Oftast kommer jag inte ihåg alla kryddor, mängden av dem eller hur jag tillagat maten på just det där sättet så det blir svårt att upprepa om man säger så. Det mesta jag lagar har jag på ett eller annat sätt lagat tidigare. Kanske kryddar jag bara lite annorlunda kryddning. Kanske är ingredienserna inte riktigt detsamma varje gång men på det stora hela är det ungefär likadant. Serverat med fullkornspasta, fullkornspasta, fullkornspasta... i olika former såklart ;-) och ibland med quinoa, bulgur eller bröd och mer sällan ris eller potatis. Jag älskar ris, men alltså, det är bara för vitt och kletigt. Och just för att det är sååå gott äter jag dessutom alltid förmycket av det. Nu gillar jag pasta väldigt mycket också men det är lättare att begränsa intaget. Jag mäter upp 40-50 g och kokar klart på ett par minuter. Snabbt och enkelt. Så, jag undrar vad det egentligen är som gör att maten smakar bättre vissa dagar?

Men nu till vegfärsen jag fick till, faktiskt lite annorlunda mot vad jag brukar. Och den blev så himla god! En stor kastrull behövs. Traktörpannan var visst för liten. Vanligtvis fräser jag, i korta drag, lök och vegfärs. Kryddar. Tillsätter skivad svamp, paprika, zucchini och hackad tomat. Kryddar. Klart. Men den här dagen blev det något annat till vegfärsen. Det finns lite olika varianter på vegfärs och jag har använt en som redan är färdigstekt. Därför tillsätter jag den på slutet. Om man istället väljer ostekt färs så stek den redan från början med löken. Se till att fördela den med gaffel hela tiden så det inte blir stora klumpar i.

Och jag lovar - det smakar såååå mycket godare än vad det ser ut som på bilden. Tycker den tappade färg på fotot om man säger så ;-) Inte helt lätt att få till ngt snyggt med en ganska vanlig men annorlunda vegfärs. Många portioner blev det och beroende på storlek räcker det säkert till 6-8 portioner kan jag tro.



Vegfärssås med linser och morötter
många port

300 g Vegetarisk färs (ex från Hälsans kök)
300 g gröna linser KRAV, kokta
300 g morötter KRAV, skurna i slantar och lätt förvällda
200 g chaminjoner, skivade
1 stor gul lök, hackad
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
1 stor gul paprika, tärnad
4 stora tomater, finhackade
rapsolja, KRAV
koriander, malen
paprikapulver
chilipaste
svartpeppar, nymalen
vatten vid behov
salt


Böra med att fövälla morötterna. Hacka under tiden löken och paprikan. Värm upp olja i en stor kastrull och låt löken och vitlöken fräsa lite och bli genomskinlig. Tillsätt sedan paprikan och låt fräsa med löken en stund. Hacka under tiden tomaterna som du sedan pytsar i kastrullen. Krydda med paprikapulver, mald koriander, chilipastan och svartpeppar. Låt puttra en stund på medlevärme, under lock. Skiva champinjonerna.
Om det blir för torrt i kastrullen så tillsätt bara lite vatten. Lite kan det bero på hur saftiga tomaterna är eller om plattan varit lite för varm. Det ska liksom vara blött hela tiden men inte "vattningt".
När tomaterna kokat ner och så tillsätt de redan förvällda morötterna och den skivade svampen. Låt puttra ytterligare en stund och tillsätt till sist den väl tinade vegfärsen och de kokta gröna linserna. Stäng av plattan och låt kastrullen stå kvar på plattan. Smaka av med salt och strö över torkade korianderblad (eller bockhornsklöverblad) på slutet. Och såklart äter du detta till fullkornsspagetti!



Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Ja, jag tror att det smakar riktigt bra. Brukar göra lite liknande varianter och de passar verkligen bra även för köttätare.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Oh, ja! Det går lika bra att laga med köttfärs av ett eller annat slag. Kanske inte från ica då förstås ;)

Related Posts with Thumbnails