måndag 27 december 2010

Grönkålssoppa


Då var premiären för grönkål ett faktum i Miss Meister's kök. Jorå. Det blev en soppa. Med risk för att låta lika hurtig som allas vår Tina så var det jättegott! Eller så var jag bara otroligt hungrig. Åt till och med upp båda portionerna soppa jag kokat. Och tyvärr gick det undan så jag hann inte ens fota tallriken med soppan i. Ni som äter grönkål vet att färgen inte är direkt smickrande men jag måste säga att skenet verkligen bedrar.


Grönkålssoppa
2 port

drygt 1/2 liter färsk (repad) grönkål. ca 300 g
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
1-2 msk olivolja
1/2 pressad citron
1 tsk timjan
vitpeppar
3 dl vatten/grönsaksbuljong
1 1/2 dl grädde/havregrädde
zest från ca 1/4 av en stor apelsin
flingsalt
ev örtsalt om endast vatten används utan buljong


Koka grönkålen 5-10 min. Häll av vattnet och låt rinna av i durkslag. Krama ut rester av vattnet och hacka grönkålen fint. Skala och finhacka en halv gul lök. Hetta upp en kastrull och häll i ett par matskedar olivolja. Fräs löken och riv i vitlöksklyftorna. När löken blivit lite genomskinlig så fräs med den hackade grönkålen en kort stund. Tillsätt vatten/grönsaksbuljong, timjan och citronsaft. Koka i ca 5-10 min. Tillsätt grädde och apelsinzest. Låt puttra i ett par minuter till. Smaka av med salt och vitpeppar.
Detta är alltså en veganvariant men om du äter mjölk och ägg så kan du använda vanlig grädde/matlagningsgrädde istället för havregrädde och även koka ett ägg att servera (i klyftor) i soppan.



Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails