tisdag 14 december 2010

Rotsaksgratäng


Så var det detta med vegetarianer och veganer igen. Förra veckan fördes en kort och ganska banal diskussion på TV om huruvida någons dotter skulle få vegansk mat i skolan eller ej. Motargumenten som t ex att man inte kan leva på bara avokado eller att det skulle vara farligt för yngre barn att äta enbart vegansk mat får mig att skruva mig av obehag. Vad är det med folk? Det finns ingenting som talar mot att en vegan/vegetarian inte skulle få tillräckligt med näring i sig. Jag är skulle snarare vilja påstå att det är många barn, och vuxna för den delen också, som istället får för lite näringsriktig mat i sig. Hur många av er som har barn har inte kämpat, trugat, smusslat och på alla möjliga sätt försökt få era barn att äta just grönsaker. Eller "riktig mat" för den delen och inte bara ostmackor?


Under de år jag jobbade som förskollärare hade vi så kallad pedagogisk lunch med barnen. Jag var tvungen att ha med egen matlåda varje dag för den mat som serverades är inget jag vill stoppa i min kropp. Endast vit pasta, vitt ris, vattnig potatis, köttfärssås gjord på ketchup, korvlåda med ketchup, chili con carne med ketchup, köttbullar och ketchup, panerad fisk och ketchup, vitt bröd, mannagrynsgröt, vaniljyoghurt... ja, nej det var sorgligt. Och så tänker jag på alla allergier vi hade. Ägg-, gluten-, soja-, tomat-, nötter-, mjölk-, fisk-allergier. Dessutom fanns det gott om andra matpreferenser som till exempel att inte äta fläskkött och de som endast åt halalkött. Det bara måste vi ju lösa. Så vad är det som då skulle vara så galet svårt och komplicerat med att fixa veganmat på förskolor och skolor??


Hur som helst. Förra söndagen blev det till att laga sin egen mat på bortbjudningen. Det blev en rotsaksgratäng med cocosmjölk. Potatis, morötter, palsternacka och en purjolök i lager. Tvätta och skala rotsakerna. Skiva i ca 5 mm tjocka skivor. Häll olivolja i botten på en stor eldfast form och lägg i potatisen. Salta och strö över hälften av purjolöken. På med palsternackan, mer purjolök och ett par pressade vitlöksklyftor. Peppra. Täck toppen med morötterna. Häll över en stor burk kokosmjölk och grädda på 200-225 grader i 45-60 min. I veckan gjorde jag en replika på den med lite andra råvaror.



Rotsaksgratäng
1 port

100-150 g rotselleri, skalad och skivad
2-3 morötter, skalad och i slantar
10 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt
svartpeppar
1 liten burk kokosmjölk


Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva rotsellerin och morötterna. Skölj purjolöken riktigt ordentligt och strimla ca 1 dm. Gärna från båda ändarna. Häll olivolja i botten av en eldfast form. Fördela rotsellerin i botten. Salta och peppra. Täck rotsellerin med purjolöken och pressa över en vitlöksklyfta. Toppa rotsakslådan med morötterna. Salta och häll till sist över kokosmjölken. Låt stå i ugnen ca 45 min. Tiden kan variera lite beroende på hur tjocka skivor rotsakerna är skurna i eller hur väl packad eller utspridd gratängen är.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

em sa...

Jag gillar rotsaksgratänger - enkelt och gott!

En gång för många år se'n gick jag på en skola där man var tvungen att ha läkarintyg på att man var vegetarian för att få vegetarisk mat i bespisningen! Jag som hade läkarvänner fick mitt intyg på en dag - en annan tjej i klassen fick vänta tre veckor för en tid hos skolläkaren för att få sitt intyg! Se'n visade det sig att vi varje dag blev serverade en burk konserverade ärtor och morötter! Efter en vecka började jag med matlåda för att inte få sjörbjugg!

Det finns så mycket okunnskap kring vegetarisk, och i synnerhet vegansk, mat. Och eftersom de flesta tror att läkare alltid har rätt, så sprids många myter. Finns det några som är riktigt usla på näringslära så är det läkare. Vet inte hur det är nu, men förr tror jag att det ingick två lektioner i utbildningen!
Margaretha

Åsa sa...

Oj, men nej är det sant! Läkarintyg? Ja jösses. Hoppas inte det behövs idag. Och så slipper vi väl ändå skörbjugg.

Näringslära borde vara bra mycket mer på tapeten idag och inte bara för dietister. Man kan ju undra vem som jobbar i alla skolkök och hur deras kunskap om mat och näring ser ut. Även inom idrott som instruktörer och personliga tränare har dålig kunskap om vegetarisk/vegansk diet.

Anonym sa...

Vegatrisk mat?
Tja, jag har ätit vegetarisk i 40 år och KS bevisade får några år sedan att min hälsa var den bästa i min åldersgrupp de någonsin sett. Jag motionerar inte längre men orkar ändå mer ön de som är 20 år yngre.
Okunskapen om vegetarisk kost är monumental. I synnerhet bland de som kallar sig läkare. Kvacksalvare är ett bättre namn på dem.
/zacharias

Related Posts with Thumbnails