tisdag 21 december 2010

Brysselkålsdressing


Klassiskt till jul är väl också brysselkålen. Förra veckan då jag hade premiärkok av rödkålen för säsongen kokade jag också lite brysselkål. Inte någon större favorit. Den är så besk och beskt är nog det jag har svårast för när det kommer till smakpreferenser. Med en enkel dressing smakade de dock alldeles utmärkt. Senap och brysselkål är väl ingen större överraskning men lite sötma skadar inte till de beska små söta kålhuvuden.
Alldeles just slog det mig också att en rödbetssallad skulle vara gott att ha på vörtbrödet. Jag som sällan är utan rödbetor ska nog kunna fixa ihop en enkel rödbetssallad innan fredag.




Brysselkålsdressing

olja
honungsdijonsenap
hallonvinäger
rivet apelsinskal
pressad apelsin
flingsalt


Att jag inte angivit några mått beror på att jag höftade ganska rejält, smakade av, pressade i lite mer saft av apelsinen, smakade av och så på med en uns mer salt. Kan tänka mig det till 100 g brysselkål behövs 1 tsk honungsdijonsenap/2 tsk olja/några stänk hallonvinäger/flingsalt/rivet zest av 1/5 apelsin/juice från en apelsinklyfta. Inte för löst. Inte för tjockt. Blanda för sig om du vill eller gör som jag. Efter att jag hällt av vattnet och låtit brysselkålen rinna av en stund i en sil/durkslag häller jag tillbaka dom i kastrullen och rör i ingredienserna en och en.

En rödgrön kåltallrik


Smaklig spis!

2 kommentarer:

em sa...

Blev så inspirerad av ditt rödkålsrecept att jag tänkte köpa rödkål i dag - så fanns det ingen! Är det inte konstigt så här års?
Jag älskar brysselkål, men jag rostar den nästan alltid. Väldigt enkelt, men jag ska rota fram receptet så jag inte ger fel uppgifter.
Innan jag hittar det, kanske jag försöker mig på ditt recept.
Margaretha

Åsa sa...

Nämen är det sant? Men fy vad tråkigt. Ja rödkål borde ju finnas precis överallt. Även i de mindre butikerna. Det är dessutom en ganska tacksam grönsak som håller ett tag. Om den inte var så nedrans tung och skrymmande skulle jag skicka ett kålhuvud till dig på studs!

Jag har mer brysselkål. Tänkte också rosta idag. Och så tar jag lite nötter till och tror det blir någon slags vinägrett med apelsinsmak till.

Related Posts with Thumbnails