måndag 20 december 2010

Rödkålen


Det är något speciellt med den första portionen av den hemmakokade rödkålen. Förra veckan var premiärkoket och den omgången är redan slut. Det är så supergott. Förmodligen är det väl sockret som gör det. All mat som jag mer eller mindre kan äta hejdlöst mycket av har en tendens att ha en avigsida och innehålla någon ingrediens som inte är särskilt hälsosam för kroppens välbefinnande. Hur som helst, det är ju kål ändå så det bör vara bättre än en påse smågodis, popcorn eller en massa frallor med smör och marmelad.
Det är inte enbart till jul jag kokar den men det brukar alltid vara starten vid den här tiden på året. Sen kokar jag nog ett par gånger till under vintern. Sommartid, särskilt när kålen är nyskördad, gillar jag den rå. Finhyvlad och med pressad apelsin, olja och flingsalt över. Snabbt och enkelt. Tyvärr är min största kastrull inte så stor och det går nästan inte att trycka ner mer än 1 kg kål så därför blir det att koka i omgångar. Har ni större så

Jag hittar inte på några särskilda konstigheter utan använder mig helt enkelt av ett recept i Bonniers nya kokbok från 1985 (nytryck 1989). Det var med alla sannolikhet en julklapp det året. En välanvänd kokbok vill jag säga. Boken kom först ut 1972; Bonniers nya kokbok, Hej mat och har omarbetats och givits ut flera gånger sedan dess. Idag såg jag en riktig tungviktare i mataffären. Bonniers kokbok som det även finns som jubileumsutgåva. Förra året kom även Vår Kokbok, Coop provkök i ny omarbetad upplaga. Trots alla färgglada, roliga, nischade kokböcker som finns idag, inte minst av alla kändiskockar som inte var lika mycket på tapeten för sådär 20 år sedan, så måste jag säga att en sådan här grundkokbok borde vara ett måste i varje hem. Jag använder de mest för grunderna och teknikerna. Sen är det bara att blanda, krydda och mixa som man känner för i köket :) Åh, det bästa av allt är alla härliga julspecial bland matlagningsprogrammen som duggar tätt.



Rödkål
4-6 port

3/4-1 kg rödkål
2 äpplen, gärna syrliga
1 gul lök
2-3 msk smör
1 tsk salt
1-2 msk sirap eller socker
1/2-1 dl rödbetslag eller 1 msk ättiksprit + 1 dl vatten

Ta bort vissna kålblad och klyv kålhuvudet. Strimla kålen fint med vass och smidig kniv tills bara socken återstår. Eller skär kålen i klyftor och kör den i foodprocessor med skärkniven. Skala äpplena och skär dem i klyftor. Hacka löken. Smält matfettet och fräs kålen däri. Tillsätt äpplen, lök, salt och sirap eller socker. Rör om och späd med rödbetslag eller ättika och vatten. Låt kålen koka under lock på svag värme tills den är mjuk. Beräkna 45-60 min koktid. Rör i kålen ibland och späd ev med mer vätska. Ta av locket mot slutet av koktiden och låt ev ätska koka in. Smaka av kålen.
Rödkålen kan med fördel kokas i förväg och värmas upp före serveringen.
Rödkål på burk kan friskas upp med rivet äpple och ättika eller rödbetslag.


(s 74-75, Bonniers nya kokbok, 1989)


Smaklig spis!

2 kommentarer:

em sa...

Det var jättegott!
Lagade till mitt 600 g huvud i dag, och åt till ris och nå'n slags linsvegetter - och så sallad förstås.
Margaretha

Åsa sa...

Åh Margaretha - vilken tur att du fick tag på ett rött kålhuvud! Det blir inte riktigt samma sak med vitt.

Related Posts with Thumbnails