fredag 31 december 2010

Kokos- och chilichokladtryfflar


Om ni inte hann med till jul så varför inte bjud på lite kokos- och chokladtryffel till nyår? Själv har jag haft den mest ojuliga julen någonsin i mitt liv. Tyst och lugn och skönt men minimalt med både pepparkakor, julgodis, nötter och knappt något julpynt alls. Det var först på julaftonen som jag gjorde slag i saken och försökte mig på lite julgodis. Jag har några favoriter som jag brukar göra, bland annat pepparkakstryfflar med hasselnötskräm, saffranskola, ischoklad och mintkyssar, men ville pröva någonting nytt i år. Dels med vit choklad som jag inte brukar använda och sen är det dessa tryfflar med kokos. Hur gott som helst. Letade först analogt, dvs bland kokböcker, tidningsurklipp och handskrivna blad, sen blev det lite surfande och bestämde mig till slut för Annikas kokostryfflar. Mycket tilltalande att använda sig av kokosgrädde istället för vanlig vispgrädde. Till skillnad från Annika använde jag mörk choklad och så valde jag chili istället för kardemumma. Vill man köra en veganvariant kan man säkert använda mjölkfritt smör men jag vet inte hur det fungerar rent kemiskt.


Att rulla tryffelbollar tillhör inte heller min favoritsyssla så jag gjorde helt enkelt så att jag klädde ett par glasformar med gladpack, täckte botten med rostad kokos och hällde sedan över smeten. När den svalnat något täckte jag toppen med kokos och lät sedan stå i kylen över natten. Morgonen efter lyfte jag ur den fyrkantiga lilla tryffelkakan och skar i små tärningar. Fungerar lika bra som runda kulor.


Kokos- och chilichokladtryfflar
ca 40-50 små kuber

1 1/2 dl riven kokos
1 dl kokosgrädde
75 g smör
200 g mörk choklad
en nypa (eller två) flingsalt
1 krm chilipeppar

Rosta kokosen i torr stekpanna. Ställ åt sidan och låt svalna ordentligt. Förbered form/formar. Smält smör och kokosgrädden. Hacka under tiden chokladen i små bitar. Precis innan blandningen börjar koka tar du kastrullen av plattan och vänder i den hackade chokladen. Låt smälta. Rör om och blanda även i saltet och chilikryddan. Strö kokosen i botten av formen/formarna och häll över tryffelsmeten. Det räcker med 1-1 1/2 cm tjock tryffelkaka. Låt svalna en liten stund på köksbänken innan den sätts in i kylskåpet och strö över resten av den rostade kokosen på toppen.

Låt stå över natten (alt under dagen) i kylen. Tag fram och lyft ur kakan för att skära i kuber. Lägg i burk med tättslutande lock i kylen eller i skål och servera omgående.



Må ert 2011 bli ett gott år!

***


1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Åh så gott. Bra idé att göra så. När jag och en av mina döttrar gjorde tryfflar förra veckan ville smeten aldrig stelna så att det var lagom att rulla bollarna och hon skulle gå och lägga sig. Till sist klickade vi i lite oformliga kluttar i formarna. Det blev bra och gott men det här hade ju varit perfekt att göra. Gott med chili och kokos!

Related Posts with Thumbnails